Ponowne zalesianie
Czym jest ponowne zalesianie?
Do niszczenia lasów przyczyniają się działalność człowieka oraz zjawiska naturalne. Dzięki ponownemu zalesianiu otrzymujemy nowe drzewa. A one pochłaniają dwutlenek węgla. Choć może się to wydawać proste, chodzi o coś więcej niż tylko sadzenie drzew. Na przykład, potrzebna jest znajomość lokalnych gatunków drzew oraz lokalnego klimatu. Drzewa muszą być chronione, a ich wzrost wymaga wiele czasu. Z tych powodów wybraliśmy 3 różne certyfikowane projekty.
Dlaczego lasy są ważne?
Lasy są płucami naszej planety. Drzewa i inne rośliny oczyszczają powietrze, pochłaniając dwutlenek węgla i zamieniając go w tlen. Z powodu prowadzonych przez człowieka działań, takich jak spalanie paliw kopalnych czy wycinanie lasów, poziom dwutlenku węgla w powietrzu jest na tyle wysoki, że natura nie jest w stanie sobie z nim poradzić. W branży lotniczej także wykorzystujemy paliwo kopalne: naftę. Kiedy spalamy naftę, wytwarzamy dwutlenek węgla.
Czym jest CO₂?
Dwutlenek węgla (CO₂) to powstający także w naturze gaz, który stanowi pożywienie dla roślin. Kiedy w atmosferze jest zbyt dużo CO₂, ciepło zostaje uwięzione wokół Ziemi. To właśnie prowadzi do globalnego ocieplenia.
Projekty ponownego zalesiania
Od roku 2017 wspieramy projekt ponownego zalesiania w Panamie. W roku 2022 dodaliśmy do naszego portfolio 2 projekty realizowane w Ugandzie i Kolumbii. Ponieważ ponowne zalesianie obejmuje znacznie więcej działań niż samo sadzenie drzew, wybrane przez nas projekty:
- są objęte certyfikatem Gold Standard;
- są objęte certyfikatem FSC;
- wspierają tworzenie miejsc pracy dla miejscowej ludności, rozwijają społeczności lokalne itp.;
pomagają realizować cele zrównoważonego rozwoju ONZ .
Certyfikat Gold Standard został ustanowiony w 2003 r. przez WWF i inne międzynarodowe organizacje pozarządowe jako norma dotycząca najlepszych praktyk, która ma zapewnić, że projekty, których celem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, charakteryzują się najwyższym poziomem integralności środowiskowej i przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju.
Wszystkie wybrane przez nas projekty są objęte certyfikatem Gold Standard.
FSC (Forest Stewardship Council®) to najsłynniejsza na świecie organizacja zajmująca się odpowiedzialną gospodarką leśną, która przyznaje swój międzynarodowy, niezależny znak jakości. Aby dany las mógł go uzyskać, musi być zgodny z opracowaną przez FSC normą opartą na 10 zasadach. Na podstawie tych zasad utworzono 70 uniwersalnych kryteriów.
Wszystkie wybrane przez nas projekty są objęte certyfikatem FSC.
Certyfikaty carbon credits
Carbon credit to certyfikat wydawany za każdą tonę wyemitowanego dwutlenku węgla, która została pochłonięta, zredukowana lub zmagazynowana w ramach zweryfikowanego projektu. Kupując certyfikat carbon credit, wspieramy projekt ponownego zalesiania i kompensujemy 1 tonę wyemitowanego przez nas CO₂.
Jako pasażer możesz wesprzeć redukcję emisji dwutlenku węgla, dodając ponowne zalesianie do swojej rezerwacji. Cena Twojego wkładu zależy od szacowanej emisji CO₂ na osobę generowanej podczas Twojego lotu. Za ten wkład nie kupujemy drzew, lecz certyfikaty carbon credits. Carbon credits kupujemy od FORLIANCE.
Twój ślad węglowy
Kiedy rezerwujesz lot liniami KLM, oferujemy Ci możliwość zrekompensowania części szacowanej emisji CO₂ generowanej podczas Twojego lotu. Jak to możliwe? Poprzez wsparcie wybranego projektu ponownego zalesiania. Cena Twojego wkładu jest obliczana na podstawie kilku czynników wpływających na wielkość emisji CO₂ podczas Twojego lotu, takich jak: rodzaj samolotu, odległość i historyczny współczynnik obciążenia.
Informacje na temat sposobu wyliczenia emisji dwutlenku węgla
Co roku francuski oddział świadczącej usługi rachunkowe firmy KPMG przeprowadza audyt KLM w celu sprawdzenia, czy metody obliczeniowe stosowane przez te linie lotnicze są zgodne z metodami opisanymi poniżej oraz międzynarodowymi wytycznymi. Zakres audytu dostępny jest w sprawozdaniu z audytu KPMG.
Aktualnie stosowane metody i sprawozdanie z audytu:
Sprawdź przewidywaną wielkość emisji CO₂ swojego lotu na stronie Moja Podróż lub podczas rezerwacji biletu.
Twój wkład
Podczas rezerwacji biletu, na tej samej stronie, na której wybierasz miejsce lub dodajesz bagaż, masz możliwość dodania rekompensaty CO₂ do swojej rezerwacji. Możesz to również zrobić później na stronie Moja podróż.
Chcesz zrobić więcej?
Chociaż podróże lotnicze nie są jeszcze zrównoważone środowiskowo, istnieją działania, które możesz podjąć, aby zmniejszyć swój ślad węglowy. Są to drobne rzeczy, takie jak podróżowanie z lekkim bagażem lub zabranie własnej butelki z wodą albo własnych słuchawek. Są to też rzeczy większe, takie jak kupowanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).
Dzięki swojemu wkładowi w kupno paliwa SAF przyczyniasz się do zmniejszenia zależności podróży lotniczych od zwykłych paliw kopalnych. Paliwo SAF stanowi 1% paliwa wykorzystywanego podczas każdego lotu startującego z lotniska w Amsterdamie. To już coś, ale z Twoją pomocą możemy zrobić jeszcze więcej.
Najczęściej zadawane pytania
Ponieważ do ceny biletu dodaliśmy już 1% dopłaty na zrównoważone paliwo lotnicze (SAF). Inwestujemy w paliwo SAF, ponieważ może ono bezpośrednio zmniejszyć naszą emisję CO₂. Chcemy, aby ślad węglowy linii KLM był jak najmniejszy. Dopłata za ponowne zalesianie jest tylko formą rekompensaty; nasze loty emitują niezmienną ilość CO₂. Paliwo SAF nie jest jednak dostępne w ilości umożliwiającej stosowanie go podczas wszystkich naszych lotów. Dlatego, chociaż zalesianie jest nadal dobrym rozwiązaniem, wybieramy wspieranie produkcji i wykorzystania paliwa SAF.
Ponieważ wspieramy projekty realizowane na obszarach, które historycznie ucierpiały z powodu gwałtownego wylesienia i na których działania przywracające zalesienie mają wpływ nie tylko na odbudowę ekosystemu. Projekty te pomagają także w ochronie i zwiększaniu bioróżnorodności oraz zapewniają możliwość zatrudnienia osób ze społeczności wiejskich. Poza tym CO₂ jest pochłaniany szybciej na obszarach tropikalnych niż w Holandii.
Ponowne zalesianie to działanie mające na celu przywrócenie lasów, których zasoby zostały wcześniej uszczuplone. Zalesianie to tworzenie lasu na obszarze, na którym wcześniej go nie było. Ochrona to zachowanie istniejących lasów i ich zabezpieczanie. Linie KLM inwestują w ponowne zalesianie, przywracając lasy do obszarów, z których zostały usunięte.
Nie, zerową emisję netto można osiągnąć tylko poprzez maksymalne ograniczenie emisji i stosowanie działań równoważących jedynie w odniesieniu do pozostałych czynników emisyjnych, których nie można już dalej ograniczyć. Ponowne zalesianie pomaga równoważyć emisję dwutlenku węgla i pochłaniać go dzięki drzewom objętym projektami. Dążymy w ten sposób do osiągnięcia ostatecznego celu: zerowej emisji netto do roku 2050. Nasze działania powinny jednak koncentrować się na dalszym ograniczaniu emisji w możliwie jak największym stopniu.