Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF)
Czym jest SAF?
Zrównoważone paliwo lotnicze (Sustainable Aviation Fuel, SAF) wytwarzane z bardziej ekologicznych surowców, takich jak oleje odpadowe pochodzenia organicznego (np. zużyty olej spożywczy). Oznacza to, że Zrównoważone paliwo lotnicze, którego używamy:
- wykorzystuje surowce odnawialne,
- Emituje co najmniej 75% mniej CO₂ niż kopalne paliwo do silników odrzutowych w całym cyklu życia, od produkcji do spalania
- redukuje emisje innych szkodliwych substancji, takich jak cząstki stałe i siarka.
Jaki rodzaj zrównoważonego paliwa lotniczego stosuje KLM?
W 2011 roku przeprowadziliśmy pierwszy na świecie lot komercyjny, częściowo napędzany Zrównoważonym paliwem lotniczym, wytworzonym ze zużytego oleju spożywczego. KLM kupuje tylko SAF wyprodukowany z surowców, które nie stanowią konkurencji dla produkcji żywności i nie wpływają na różnorodność biologiczną. Przykładowo, nie używamy soi i oleju palmowego, ponieważ korzystanie z tych surowców może przyczyniać się do zwiększania poziomu deforestacji.
Nasze Zrównoważone paliwo spełnia kryteria wydane przez:
program Roundtable of Sustainable Biomaterials (RSB) lub; International Sustainability & Carbon Certification (ISCC).
Niewielka ilość paliwa SAF dla wszystkich lotów z Amsterdamu
Dodajemy 1% paliwa SAF do układu paliwowego na lotnisku Amsterdam Schiphol, tak, by stanowiło ono 1% paliwa w każdym locie. Oznacza to, że podwoiliśmy ilość SAF, którą dodawaliśmy do paliwa w 2022 roku. Chociaż 1% paliwa SAF może wydawać się bardzo małą ilością, jest to ważny krok we właściwym kierunku. Naszym celem jest stopniowe wprowadzanie większych ilości paliwa SAF. Dążymy do tego, by do 2030 roku zużywana przez nasze linie ilość tego paliwa stanowiła 10% wartości naszego całkowitego zużycia paliwa na bazie nafty.
Aby osiągnąć ten cel, współpracujemy z firmami, które korzystają z naszych usług towarowego transportu lotniczego. Ty też możesz dołożyć swoją cegiełkę, dodając dodatkową ilość paliwa SAF do swojej rezerwacji. Dzięki tym wspólnym wysiłkom w 2022 roku wykorzystaliśmy jedną dziesiątą światowej produkcji paliwa SAF i możemy podjąć zobowiązanie dotyczące dalszego zwiększania zakresu wykorzystania i produkcji tego paliwa.
Ponieważ używamy coraz więcej paliwa SAF, zmieniliśmy ceny naszych biletów. Wzrost cen zależy od klasy podróży i odległości pokonywanej podczas lotu.
W 2011 roku przeprowadziliśmy pierwszy na świecie lot komercyjny, częściowo napędzany paliwem wytworzonym ze zużytego oleju spożywczego.
Dlaczego nie można używać 100% paliwa SAF?
Niestety, Zrównoważone paliwo lotnicze nie jest jeszcze dostępne na dużą skalę. Oznacza to, że jest ono 3 lub nawet 4 razy droższe niż tradycyjne paliwo. Obecnie zrównoważone paliwo lotnicze stanowi jedynie niewielki dodatek do milionów ton nafty wykorzystywanej przez komercyjne linie lotnicze. Aby znacząco wpłynąć na ogólny poziom emisji dwutlenku węgla w lotnictwie, istotny jest wkład naszych pasażerów.
Twój wkład w ekologiczne działania
Podczas rezerwowania lotu KLM oferujemy Ci możliwość dokupienia dodatkowej ilości paliwa SAF. Cena Twojego wkładu jest obliczana na podstawie kilku czynników wpływających na wielkość emisji CO₂ podczas Twojego lotu, takich jak: rodzaj samolotu, odległość i historyczny współczynnik obciążenia.
Dzięki swojemu wkładowi w kupno paliwa SAF przyczyniasz się do zmniejszenia zależności podróży lotniczych od paliw kopalnych. Podczas wszystkich naszych lotów startujących z lotniska w Amsterdamie wykorzystywane jest paliwo z 1% domieszką SAF. To już coś, ale z Twoją pomocą możemy zrobić jeszcze więcej.
Jak obliczamy Twoją emisję dwutlenku węgla
Co roku świadcząca usługi rachunkowe firma KPMG przeprowadza audyt firmy KLM w celu sprawdzenia, czy metody obliczeniowe stosowane przez nasze linie lotnicze są zgodne z metodami opisanymi poniżej oraz międzynarodowymi wytycznymi. Zakres audytu dostępny jest w sprawozdaniu z audytu KPMG.
Aktualnie stosowane metody i sprawozdanie z audytu:
Sprawdź przewidywaną wielkość emisji CO₂ swojego lotu na stronie Moja Podróż lub podczas rezerwacji biletu.
Dodaj paliwo SAF do swojej rezerwacji
Możesz dodać zrównoważone paliwo lotnicze podczas dokonywania rezerwacji. Jeśli chcesz je dodać, a posiadasz już rezerwację, zaloguj się do zakładki Moja Podróż.
Twoja rezerwacja obejmuje więcej niż 1 pasażera? Dodanie Zrównoważonego paliwa lotniczego w zakładce Moja Podróż nie będzie możliwe, jeśli dodano je już wcześniej w ramach jednej rezerwacji.
Jak wykorzystujemy Twój wkład w finansowanie paliwa SAF?
Twój wkład pomaga nam sfinansować zakup paliwa SAF, które zasili zasoby paliwowe na lotnisku Amsterdam Schiphol (lub na jednym z innych lotnisk, na których dodajemy paliwo SAF). Nie jest tak, że konkretnie Twój lot będzie korzystał z zakupionego przy Twoim udziale paliwa SAF; z logistycznej perspektywy byłoby to skomplikowane i nieefektywne.
Ponieważ dodajemy SAF do systemu paliwowego lotniska, również inne loty odlatują z większą ilością tego paliwa na pokładzie. Inne linie nie mogą jednak przypisać sobie wkładu w redukcję emisji CO₂, ponieważ nie opłaciły kosztów paliwa SAF. KLM podlega corocznemu audytowi weryfikującemu, że deklarowana redukcja CO₂ odpowiada otrzymanym przez nas certyfikatom SAF.
Wkład w SAF, stanowiący część biletu, podobnie jak wszystkie inne środki pozyskiwane przez KLM w ramach różnych programów związanych z SAF, są w 100% przeznaczane na zakup tego paliwa i dalszy rozwój związanych z nim technologii. Dobrowolne wpłaty nie będą wykorzystywane do osiągnięcia wymaganego progu domieszki SAF. Dołożymy wszelkich starań, aby włączyć paliwo SAF w ciągu 12 miesięcy od Twojego lotu, w zależności od dostępności produktu na rynku.
Chcesz zrobić więcej?
Są rzeczy, które możesz zrobić, aby zmniejszyć swój ślad węglowy. To, na przykład, podróżowanie z lekkim bagażem lub zabranie własnej butelki z wodą albo własnych słuchawek. Albo kupowanie paliwa SAF. Oferujemy również naszym pasażerom możliwość udziału w wybranych przez nas projektach związanych z odbudową przyrody.
Najczęściej zadawane pytania
Zrównoważone paliwo lotnicze (Sustainable Aviation Fuel, SAF) jest wytwarzane z odpadów i pozostałości z gospodarki o obiegu zamkniętym (tłuszcz zwierzęcy, zużyty olej spożywczy itp.). Zrównoważone paliwo lotnicze może być stosowane w silnikach odrzutowych zamiennie z konwencjonalnym. Obecnie możemy dodawać taką ilość tego rodzaju paliwa, by stanowiło maksymalnie 50% całkowitej ilości paliwa. Zawsze dodajemy 1% Zrównoważonego paliwa lotniczego do układu paliwowego na lotnisku Amsterdam Schiphol. W przyszłości planujemy dodawać go więcej, tym samym dalej zmniejszać poziom emisji CO₂.
Paliwo SAF można produkować z różnych surowców, takich jak zużyte oleje do gotowania, odpady komunalne, gazy odlotowe i pozostałości rolnicze. Można je również wytwarzać z wolnej od paliw kopalnych energii elektrycznej i dwutlenku węgla wychwyconego z atmosfery.
Paliwo SAF jest kluczowym rozwiązaniem mającym na celu zmniejszenie negatywnego wpływu branży lotniczej na klimat. Rynek ten jednak dopiero raczkuje. Musimy zwiększyć wykorzystanie paliwa SAF od chwili obecnej do 2030, a następnie jeszcze dalej do 2050 roku.