Warunki korzystania z opcji płatnego podwyższenia klasy podróży last-minute

KLM oferuje możliwość odpłatnej rezerwacji płatnego podwyższenia klasy podróży last-minute w przypadku dostępności wyższej klasy podróży.

1. Definicje

W niniejszych Warunkach następujące terminy i wyrażenia są zdefiniowane w poniższy sposób:

„Klasa Biznes” to obszar samolotu zarezerwowany dla klientów, którzy zapłacili za bilet według taryfy klasy Biznes.

„Klient” oznacza każdą osobę, która posiada bilet elektroniczny na lot obsługiwany przez KLM oraz chce zakupić opcję podwyższenia klasy podróży last-minute.

„Klasa Ekonomiczna” to obszar z tyłu samolotu zarezerwowany dla klientów, którzy zapłacili za bilet według taryfy klasy Ekonomicznej.

„Segment lotu” to lot KLM obsługiwany przez jeden samolot oznaczony jednym numerem lotu.

„Ogólne Warunki Sprzedaży” lub „Warunki” lub „Obecne” oznaczają niniejsze Warunki definiujące zasady sprzedaży płatnego podwyższenia klasy podróży last-minute.

KLM oznacza spółkę Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. utworzoną zgodnie z prawem holenderskim, z siedzibą pod adresem Amsterdamseweg 55 1182 GP Amstelveen, Holandia, zarejestrowaną pod numerem 33014286 w rejestrze handlowym Izby Przemysłowo-Handlowej w Amsterdamie (Holandia).

„Lot KLM” to lot długodystansowy lub średniodystansowy o numerze lotu KL, obsługiwany przez KLM lub KLC, w przypadku którego zakup płatnej opcji podwyższenia klasy podróży last-minute jest dostępny.

  • „Lot długodystansowy”: lot o numerze lotu KL między Europą a Azją, Oceanią, Afryką (z wyjątkiem Afryki Północnej), Ameryką Północną i Południową, Bliskim Wschodem, Karaibami lub Oceanem Indyjskim, w przypadku którego można zarezerwować opcję podwyższenia klasy podróży.
  • „Lot średniodystansowy”: lot o numerze lotu KL do i z Europy, między Europą a Afryką Północną (Algierią, Marokiem i Tunezją), Turcją, Armenią, Gruzją, loty w obrębie Karaibów (Cayenne, Fort-de-France, Point-à-Pitre), a także loty Miami-Montréal i Cayenne-Belem, w przypadku których można zarezerwować opcję podwyższenia klasy podróży.

„Opcja” oznacza możliwość zakupu przez Klienta płatnego podwyższenia klasy podróży last-minute na zasadach określonych w niniejszych Warunkach, jeśli jest ona dostępna. Klienci mogą zakupić opcję płatnego podwyższenia klasy podróży last-minute natychmiast po rozpoczęciu odprawy na lot, na który mają potwierdzoną rezerwację. Opcja obowiązuje dla każdego segmentu lotu.

„Klasa Premium Comfort” to obszar samolotu pomiędzy klasą Biznes i klasą Ekonomiczną zarezerwowany dla klientów, którzy zapłacili za bilet według taryfy klasy Premium Comfort.

„Warunki” lub „Warunki przedstawione w niniejszym dokumencie” oznaczają warunki definiujące zasady sprzedaży płatnego podwyższenia klasy podróży last-minute.

„Podwyższenie klasy podróży” lub „Opcja podwyższenia klasy podróży” oznacza możliwość wyruszenia w podróż w wyższej klasie niż klasa początkowo zarezerwowana przez klienta i korzystanie ze wszystkich udogodnień nowo zakupionej klasy. Klient może zakupić opcję na zasadach zgodnych z Warunkami oraz z określonymi w nich możliwościami.

„Strony internetowe”: strony internetowe KLM dostępne pod adresemwww.klm.comi/lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

2. Opis

Klienci, którzy zakupią opcję podwyższenia klasy podróży, otrzymają korzyści opisane poniżej.

Udogodnienia wynikające z podwyższenia klasy podróży, zarówno zakupionego przez Internet, na lotnisku, za pośrednictwem telefonicznego biura obsługi, jak i agencji KLM są następujące:

  • wyższa klasa podróży;
  • limit bagażu* (patrz poniżej);
  • dostęp do poczekalni w hali odlotów, jeśli dotyczy, z wyjątkiem podwyższenia klasy podróży z klasy Ekonomicznej do klasy Premium Comfort (dzieci i młodzież podróżujące samotnie jako osoby niepełnoletnie bez opieki nie mają dostępu do poczekalni);
  • posiłek podawany w wyższej klasie podróży, zależnie od dostępności;
  • SkyPriority.

Funkcje podwyższenia klasy podróży przy zakupie na pokładzie obejmują:

  • wyższa klasa podróży;
  • posiłek podawany w wyższej klasie podróży, zależnie od dostępności;

* Limit bagażu:

  • W przypadku podróży składającej się z jednego segmentu lotu obowiązują nowe zasady dotyczące bagażu podręcznego i rejestrowanego.
  • W przypadku podróży składającej się z dwóch lub więcej segmentów lotu zasady dotyczące bagażu podręcznego i rejestrowanego będą miały zastosowanie wyłącznie, gdy opcja podwyższenia klasy podróży zostanie opłacona dla najdłuższego segmentu lotu. (Ta oferta nie obowiązuje, gdy podwyższenie klasy podróży zostało zakupione na pokładzie).
  • Jeśli podróż składa się z dwóch równoważnych segmentów lotu (dwóch lotów średniodystansowych lub dwóch lotów długodystansowych), zastosowanie będą miały te zasady dotyczące bagażu podręcznego i rejestrowanego, które są najkorzystniejsze dla klienta.

3. Warunki rezerwacji i ograniczenia

3.1. Klient może zakupić opcję podwyższenia klasy podróży, jeśli jest ona dostępna:

  • przez Internet (na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej), podczas odprawy;
  • w telefonicznym biurze obsługi KLM, podczas odprawy;
  • w agencji KLM, podczas odprawy;
  • w niektórych interaktywnych kioskach na lotnisku, gdy usługa ta jest dostępna, podczas odprawy;
  • przy stanowiskach odprawy na niektórych międzylądowaniach;
  • u agenta KLM na lotnisku;
  • na pokładzie samolotu.

3.2. Opcja podwyższenia klasy podróży jest oferowana na wszystkich lotach obsługiwanych przez KLM, w przypadku których dostępna jest więcej niż jedna klasa, zależnie od dostępności. Opcji podwyższenia klasy podróży nie mogą jednak zakupić:

  • klienci wymagający pomocy medycznej;
  • klienci podróżujący ze zwierzęciem na pokładzie samolotu, którzy chcieliby zakupić opcję podwyższenia klasy podróży do klasy Biznes w przypadku lotów długodystansowych;
  • klienci, którzy zarezerwowali specjalne miejsca: „dodatkowe miejsce” i zarezerwowane miejsca do przewozu niektórych bagaży dużych i/lub wrażliwych;
  • klienci znajdujący się na liście oczekujących.

3.3. Opcja podwyższenia klasy podróży nie może być zakupiona przez Internet (na stronie internetowej lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej) przez klientów, którzy w momencie dokonywania rezerwacji przedstawili konkretne życzenia wymagające wcześniejszej weryfikacji przez personel KLM na lotnisku. Dotyczy to:

  • dzieci lub młodzieży podróżujących samotnie jako osoby niepełnoletnie bez opieki;
  • klientów podróżujących z dzieckiem w wieku poniżej 2 lat;
  • klientów podróżujących z psem opiekunem (np. psem przewodnikiem), z wyjątkiem płatnego podwyższenia klasy podróży do klasy Biznes w przypadku lotów długodystansowych.

Klienci, którzy wcześniej zarezerwowali specjalny lub płatny posiłek są informowani przy zakupie opcji podwyższenia klasy podróży, że wcześniej zakupiony posiłek nie będzie dostępny w wybranej przez nich podwyższonej klasie, a także nie będzie im przysługiwał zwrot kosztów z tego tytułu.

Klienci, którzy zarezerwowali miejsce w samolocie, są informowani przy zakupie opcji podwyższenia klasy podróży, że kwota zapłacona za miejsce w samolocie zostanie zwrócona na żądanie klienta za pośrednictwem strony internetowej KLM.

3.4. Klient może zakupić tylko jedną opcję podwyższenia klasy podróży na segment lotu. Wyjątek stanowią klienci, którzy wykupili opcję podwyższenia klasy podróży z Ekonomicznej do Premium Comfort, a następnie wykupili opcję podwyższenia klasy podróży do klasy Biznes.

4. Płatność

4.1. Płatności za opcję podwyższenia klasy podróży można dokonać gotówką w dowolnej lokalnej agencji KLM lub na lotnisku.

4.2. Płatności za opcję podwyższenia klasy podróży można dokonać za pomocą kart płatniczych akceptowanych przez iDEAL na oficjalnych stronach internetowych KLM, w aplikacji mobilnej, w telefonicznym biurze obsługi oraz w dowolnej lokalnej agencji KLM bądź na lotnisku.

4.3. Klienci posiadający kartę Flying Blue mogą dokonać płatności za opcję podwyższenia klasy podróży przy użyciu mil.

4.4. Możliwość dokonania płatności za opcję podwyższenia klasy podróży przy użyciu mil i gotówki jest zastrzeżona dla klientów posiadających kartę Flying Blue.

4.5. Możliwość dokonania płatności za opcję podwyższenia klasy podróży przy użyciu Delta SkyMiles jest zastrzeżona dla uczestników programu SkyMiles.

5. Warunki zmiany i zwrotu kosztów

5-A Warunki opcji podwyższenia klasy podróży

5.1. KLM zobowiązuje się dołożyć wszelkich starań, aby uwzględnić zmianę klasy podróży, która nastąpi po zakupie opcji podwyższenia klasy podróży oraz zgodnie z niniejszymi Warunkami. Niniejszym informujemy Klienta o możliwości zaistnienia sytuacji, w której linie KLM, ze względów operacyjnych związanych z wymogami bezpieczeństwa i/lub ochrony, będą zmuszone wprowadzić zmiany w odniesieniu do możliwości skorzystania z opcji podwyższenia klasy podróży nawet już po wejściu na pokład. W takim przypadku KLM nie ponosi odpowiedzialności z tego tytułu, a Klient, który nie mógł skorzystać z opcji podwyższenia klasy podróży zakupionej zgodnie z zasadami określonymi w niniejszych Warunkach, otrzyma zwrot ceny opcji podwyższenia klasy podróży zgodnie z zasadami określonymi w Artykule 5-B „Warunki zwrotu kosztów” poniżej.

5.2. Opcja podwyższenia klasy podróży ma charakter imienny i nie podlega przeniesieniu.

5.3. Opcja podwyższenia klasy podróży jest powiązana z numerem lotu KL i należy ją wykorzystać do lotu, dla którego klient wykupił opcję podwyższenia klasy podróży w dniu wylotu.

5.4. Opcji podwyższenia klasy podróży zakupionej przez klienta nie można modyfikować ani wymieniać, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w Artykule 5-B „Warunki zwrotu kosztów”.

5.5. Klienci będący uczestnikami programu lojalnościowego Flying Blue zdobywają mile i XP na podstawie klasy pierwotnej rezerwacji. Klienci otrzymują również mile za każde euro wydane na opcję podwyższenia klasy podróży na lotach obsługiwanych przez KLM (więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Flying Blue).

5.6. Klienci, którzy zakupią opcję podwyższenia klasy podróży, mogą tego dokonać wyłącznie w imieniu własnym lub w imieniu osoby, która udzieliła im odpowiedniego upoważnienia do wykonania tej czynności w jej imieniu i na jej rachunek, określanej dalej mianem „Upoważniającego pasażera”. W tym drugim przypadku przyjmuje się, że Upoważniający pasażer przeczytał i zaakceptował niniejsze Warunki.

5-B Warunki zwrotu kosztów

Klient, który zakupił opcję podwyższenia klasy podróży, będzie uprawniony do zwrotu kosztów opcji podwyższenia klasy podróży w następujących okolicznościach:

  • Lot, na który wykupiono opcję podwyższenia klasy podróży, zostanie odwołany, a Klient nie będzie mógł wyruszyć w podróż.
  • Zakupiona opcja podwyższenia klasy podróży nie została przyznana przez KLM. W takim przypadku Klient otrzyma zwrot kosztów opcji podwyższenia klasy podróży oraz przywrócona zostanie jego pierwotna klasa podróży. Klientowi nie przysługuje prawo do rekompensaty, o której mowa w rozporządzeniu europejskim nr 261/2004.
  • Klient z biletem Full Flex anuluje swój lot.
  • Klient z biletem Full Flex zmienia lot, a podwyższenie klasy podróży nie jest dostępne dla nowej rezerwacji.

Klient może zażądać zwrotu kosztów podwyższenia klasy podróży, wypełniając internetowy formularz reklamacji dostępny w sekcji „Kontakt” na naszej stronie internetowej.

6. Siła wyższa

Linie KLM nie będą ponosić odpowiedzialności ani nie zostaną uznane za naruszające swoje zobowiązania w przypadku niewykonania całości lub części swoich usług, o których mowa w niniejszych Warunkach, jeśli takie niewykonanie wynika z działania siły wyższej, zgodnie z definicją lub interpretacją obowiązującego prawa krajowego. W takim przypadku Klientowi nie przysługuje żadna rekompensata, odszkodowanie ani prawa za jakiekolwiek bezpośrednie lub pośrednie szkody poniesione w wyniku niewykonania usług.

7. Oświadczenie o ochronie prywatności (KL)

Dane osobowe gromadzone i przetwarzane przez KLM na potrzeby niniejszej opcji są przetwarzane zgodnie z obowiązującymi przepisami i wymogami prawa. Więcej informacji można znaleźć wOświadczeniu o ochronie prywatności KLM.

8. Reklamacje

Wszelkie reklamacje dotyczące rezerwacji, płatności i/lub udostępnienia opcji płatnego podwyższenia klasy podróży last-minute należy kierować do KLM za pośrednictwem internetowego formularza reklamacyjnego dostępnego pod linkiem „Zwroty kosztów za dodatkowe opcje” w sekcji „Wsparcie” na stronie internetowej.

9. Zmiany niniejszych Warunków

KLM zastrzega sobie prawo do zmiany niniejszych Warunków w dowolnym momencie. Zakup opcji podwyższenia klasy podróży podlega Warunkom obowiązującym w momencie dokonywania rezerwacji, chyba że zmiana tych Warunków jest wymagana przez prawo lub organ rządowy (w takim przypadku zmiana ta będzie miała również zastosowanie do wszystkich wcześniej złożonych zamówień).